W sytuacji, gdy napędzana maszyna wykazuje stałe zapotrzebowanie na moc, niezmienną prędkość obrotową uzyskuje się poprzez podłączenie silnika bezpośrednio przez aparat rozruchowy do zasilania.
Często stosowanym elementem pośredniczącym może być układ łagodnego zasilania tzw. softstart lub przemiennik częstotliwości, gdy wymagana jest regulacja prędkości obrotowej silnika. Softstart stopniowo zwiększa napięcia zasilania. Pełne napięcie zasilania uzyskujemy po pewnym czasie, unikając skoku prądu i gwałtownego szarpnięcia układu mechanicznego. Analogicznie następuje łagodne zatrzymanie – zmniejszając stopniowo napięcie. Przy bezpośrednim rozruchu układów elektrycznych dużej mocy (głównie silników, ale także obwodów oświetleniowych) dochodzi do powstania niekorzystnych zjawisk udaru prądowego i udaru momentu. Udar prądowy charakteryzuje się nagłym wzrostem prądu (przy jednoczesnym spadku napięcia), który może doprowadzić do uszkodzenia instalacji i urządzeń elektrycznej zasilanych z tego obwodu. Udar mechaniczny dotyczy układów napędowych, gdzie dynamiczne szarpnięcie elementów ruchomych może spowodować ich uszkodzenie (np: zerwanie pasów transportowych).
Urządzenia softstartu zapewniają łagodny rozruch i zatrzymanie tych układów z wyeliminowaniem występowania niekorzystnych zjawisk. Zapewniają bezpieczną i ekonomiczną pracę układu, trwałość instalacji elektrycznej oraz układu mechanicznego. To także dobre rozwiązanie, jeśli jesteśmy ograniczeni miejscem w szafie elektrycznej. Mnogość różnego rodzaju układów softstartów i ich funkcji, a także niska cena za te układy (często zakup softstartu jest bardziej opłacalny niż zakup styczników do układu gwiazda-trójkąt) jest dużo tańszym rozwiązaniem od falowników.
Jakie mamy ograniczenia? Softstarty to idealne układy w zastosowaniach niewymagających zmiany prędkości obrotowej silnika. W wielu jednak przypadkach zapotrzebowanie na wynik pracy nie jest stałe. Zastosowanie zaworów celem regulowania np natężenia przepływu pompowego medium, pogorszy sprawność energetyczną napędu. Rozwiązaniem jest dostosowywanie parametrów pracy silnika do aktualnych potrzeb. Efektywnym energetycznie rozwiązaniem jest uzupełnienie napędu o przemiennik częstotliwości.